Rust in de Chaos door meditatie

Rust in de Chaos door meditatie

Meditatie
Meditatie voor rust in de chaos

Heb jij soms ook het gevoel dat het allemaal even te druk is? Dat je constant bezig bent en je altijd nog dingen te doen hebt? Dat er de hele tijd vanalles rond tolt in je hoofd? Wordt die chaos je soms teveel? Dan moet je de rust in die chaos opzoeken. Even tot rust komen, alles van je afzetten, en leven in het moment. Dat kan allemaal met meditatie.

Een meditatie oefening

Klaar voor meditatie? Neem dan 2 minuten de tijd en zoek een rustige plaats op. Ga zitten en maak het jezelf gemakkelijk. Doorloop vervolgens deze stappen:

Hoe voel jij je op dit moment? Zit je comfortabel? Is je postuur recht? Hoe voelt je lichaam aan? Welke energie stroomt er door je lichaam?
Focus daarna op je ademhaling: hoe voelt elke in- en uitademing? Is je ademhaling relaxed?
Breid je focus uit naar alles in de ruimte. Zoom niet in op een bepaald ding, maar wees je bewust van alle som je heen. Voel alle gevoelens en energieën om je heen. Probeer jezelf als onderdeel van de ruimte te zien.

Deze oefening lijkt misschien niet makkelijk, maar wees gerust: oefening baart kunst. Hoe vaker je het doet, hoe makkelijker het zal gaan. En geen zorgen als je gedachten afdwalen, erken het maar ga er niet verder op in. Blijf je bewust van het moment.

7 meditatie tips

In een stille ruimte tijd voor jezelf nemen, lukt echter niet altijd. Daarom geven we je hier nog 7 korte meditatie tips mee om die stilte op te zoeken op elk moment van de dag, waar je dan ook bent:
  1. Zit stil en kijk weg van alle toestellen en activiteiten om je heen. Je mag je ogen sluiten, naar buiten kijken, of zelfs focussen op een muur.
  2. Denk hier even over na: hoe voel jij je? Ben je moe, gefrustreerd, gelukkig, kalm, angstig? Wat is je gemoedstoestand?
  3. Denk vervolgens na over hoe jij je onlangs gedragen hebt: was je veel afgeleid? Had je het druk? Was je gefocust, aan het uitstellen, angstig of nerveus? Geïrriteerd?
  4. Blijf even hangen op deze gevoelens. Erken ze voor wat ze zijn en neem de tijd ze te voelen. 
  5. Probeer het mentaal patroon erachter op te merken. Waarom voel jij je zo?
  6. Breng je aandacht terug naar je lichaam. Hoe voelt dat? Welke sensaties voel je in je hoofd, nek, armen, handen, torso, heupen, achterwerk, benen, voeten?
  7. Kan je dankbaar zijn op dit moment? Kan je liefde of medeleven voelen, voor jezelf of anderen?

Je hoeft niet iedere keer alle stappen te doorlopen. Maar dit zijn 7 dingen die je kunnen helpen mediteren, om je meer bewust te zijn van wat je lichaam en je geest je willen vertellen. Ga met deze meditatie tips meteen aan de slag!


Ben je niet zo’n meditatie type? Er zijn ook andere manieren om te ontspannen en rust te creëren. Wat dacht je bijvoorbeeld van een ontspannende gezichtsmassage


Delen via:

Blogs



valentijn
Voor Valentijn hebben onze therapeutes dit jaar een hele liefdevolle duomassage in elkaar gestoken, waarbij zij voor jullie een zelfgemaakte valentijn
dermapen
Na al die drukke o zo gezellige feestdagen kan onze huid wel een oppepper gebruiken!
Cellulitis aanbieding
Profiteer nu van wel 3 gratis sessies op alle cellulitis behandelingen. 10 beurtenkaarten  van 60 min krijgen 3 gratis sessies en  5 beurtenkaarten van 60 minuten krijgen 1 gratis sessie. Combinaties van afslankingsmachines zoals Pressotherapie, Elektrostimulatie, Cavitatie en LPG endermologie zijn ook mogelijk met een voordeelkaart